Transitietrajecten

Een transitietraject is een traject waarbij de school, het CLB en de loopbaancoach met de leerling (tweede graad of derde graad arbeidsmarktgerichte finaliteit of dubbele finaliteit of derde graad tweede leerjaar BSO, TSO en DBSO en geïdentificeerd als potentieel vroegtijdige schoolverlater) twee doelen nastreven:

  • De jongere aanmoedigen om de onderwijskwalificatie alsnog succesvol af te ronden door perspectief te bieden op het vervolgtraject: op de arbeidsmarkt of via vervolgopleiding.

  • Waarborgen dat de jongere na het verlaten van het secundair onderwijs een duurzame loopbaan kan aanvatten.

Om dit te realiseren wordt een transitietraject opgezet op maat van elke individuele jongere, waarbij dit traject zo kort mogelijk en zo lang als nodig duurt.

De wijze waarop de begeleiding georganiseerd wordt, voorziet het maximaal inzetten op de aanwezige kwaliteiten en talenten van de betrokken leerling en het netwerk.

Een transitietraject bestaat uit 5 stappen die de school, het CLB en de expertorganisatie nemen:

1.Identificatie potentieel vroegtijdige schoolverlater

2.Perspectiefgesprek met de jongere over deze identificatie 

3.Trajectbepaling

4.Trajectbegeleiding

5.Nazorg 

 

Hoe aanmelden?

De aanmelding kan door dit fomulier in te vullen.

 

Vragen of interesse?

Els Jammaers – ejammaers@arktos.be

Gaye Goktas  – gaye.goktas@groepintro.be

Karima Lakdim – karima.lakdim@profo.be

 

De trajecten worden gesubsidieerd door de Vlaamse overheid, Departement Onderwijs en Vorming, met de financiële steun van het Europees Sociaal Fonds (ESF).