NAFT

Naadloos Flexibel Traject

De naadloze flexibele trajecten (NAFT) hebben als doel om
schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten in het secundair
onderwijs tegen te gaan. Een naadloos flexibel traject kan
preventief en remediërend ingezet worden en richt zich
naar leerlingen, (klas)groepen, leerkrachten, teams en/of
scholen.

In Limburg wordt NAFT uitgevoerd door het samenwerkingsverband van Arktos, Groep Intro en Profo. Vanuit 6 regio’s staat telkens een team klaar om aan de slag te gaan met de noden van de leerlingen, klassen, leerkrachten en scholen.

NAFT heeft als doel om schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten in het secundair onderwijs tegen te gaan.

Wij zetten in op het verbinden en versterken van leerlingen (en ouders), (klas)groepen, leerkrachtenteams en scholen. We werken nauw samen met het CLB en de onderwijsinstelling.

Samen met alle betrokken partijen gaan we op zoek naar hoe we dit traject met een gedeelde verantwoordelijkheid kunnen ondersteunen.  Vanuit een positieve benadering zetten we alle betrokkenen in hun kracht. Ieder traject is op maat, vertrekkende vanuit concrete doelstellingen en met het oog op duurzame resultaten.

We investeren in én versterken een positieve band tussen leerlingen (en ouders), (klas)groepen, leerkrachtenteams en de school. Deze band vormt de basis voor wederzijds begrip, groeikansen en samenleven. NAFT versterkt en verbindt:

Leerlingen die tijdelijk intensieve begeleiding nodig hebben. De leerlingen kunnen individueel of in groep begeleid worden.

Klasgroepen bij het creëren van een positief klasklimaat.

Leerkrachten, teams en school in hun omgang met jongeren en bij het creëren van een verbindend leer- en leefklimaat.

Daarbij zetten we in op:

Gedeelde verantwoordelijkheid: in samenspraak met alle betrokkenen werken we toe naar een positieve schoolloopbaan. Vanuit ieders specifieke rol zijn we allemaal verantwoordelijk voor de gedragenheid van het traject.

Positieve benadering: we gaan op zoek naar wat reeds goed loopt. Vanuit deze positieve insteek zetten we in op groeikansen en mogelijkheden.

Kracht: we zetten in op ieders talenten en kwaliteiten

Op maat: we werken een aangepast traject uit voor elke aanmelding

Concrete doelstellingen: rekening houdend met ieders noden, formuleren we concrete doelstellingen voor ieder traject. Deze doelstellingen vormen de basis van de begeleiding en worden regelmatig opgevolgd en besproken.

Duurzame resultaten: we geven bruikbare handvaten en tools mee aan leerlingen, leerkrachten(teams) en scholen, zodat zij hier in de toekomst zelf mee aan de slag kunnen gaan.

NAFT VERSTERKT

Aanmeldingen

Vanaf 1 september 2024 werken we met een nieuw aanmeldsysteem. We haken in op de aanmeldingen-website van meerdere NAFT-aanbieders in Vlaanderen. Aanmelden kan enkel door het CLB. Om toegang te krijgen tot deze website heb je dan ook een wachtwoord nodig. Eenmaal op de website zie je rechtsboven het uitklapmenu ‘selecteer regio’. Daar selecteer je ‘Limburg (leerlingen)’ voor individuele aanmeldingen en ‘Limburg (klasgroepen)’ voor klassen.    

NAFT biedt een kwaliteitsvol en maatgericht traject aan dat start met een aanmelding door het CLB. Vertrekkend vanuit de aanwezige krachten werkt NAFT complementair aan en nauw samen met de onderwijsinstelling en het CLB. We beogen een duurzaam resultaat vanuit een gedeeld engagement en gedeelde verantwoordelijkheid.

Leerlingen

Leerlingen die tijdelijk intensieve begeleiding nodig hebben.
De leerlingen kunnen individueel of in groep begeleid worden.

Klasgroepen

Klasgroepen bij het creëren van een positief klasklimaat

Het begeleiden van een leerling of (klas)groep en het ondersteunen van de school zijn niet los van elkaar te zien. Een NAFT-traject vertaalt zich dan ook vaak in een aaneenschakeling van interventies gericht op zowel leerling, (klas)groep, leerkracht(en) als school.

Partners